Sebelum tidur hari ni, saya terfikir nak cari satu sumber berkaitan Simapanan dan pelaburan Emas Perak di dalam akhbar. Alhamdulillah saya jumpa dan saya baca... menarik dan terkini. Sumber dr: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm. Dari Utusan. Semoga dapat dijadikan panduan berguna...
---------------------------------
EMAS pada sepanjang zaman dianggap sebagai simbol kekayaan,
kemasyhuran dan kecantikan. Dalam sejarah ekonomi Islam, emas merupakan
mata wang dan aset simpanan yang baik.
Teks al-Quran dan hadis banyak menjelaskan kepentingan emas dalam
kehidupan manusia. Emas dirujuk sebagai mata wang dinar dalam
firman-Nya: Dan di antara ahli-ahli kitab, ada orang yang kalau
engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harta sekalipun, dia akan
mengembalikannya (dengan sempurna) kepada kamu dan ada pula di antara
mereka, yang kalau engkau amanahkan menyimpan hanya satu dinar sahaja
pun, dia tidak akan mengembalikannya kepada kamu, kecuali kalau kamu
selalu menuntutnya. (ali-'Imran: 75)
Selain digambarkan sebagai harta kekayaan dalam surah ali-'Imran: 14
dan 91, al-Nisa': 20, al-Taubah: 34, al-Zukhruf:33-35, al-Quran juga
mendedahkan emas akan kekal sebagai barang berharga sehingga hari
akhirat seperti dalam surah al-Israk: 93, al-Kahfi: 31, al-Hajj: 23,
al-Faathir:33, al-Zukhruf: 53, al-Zukhruf: 71 dan al-Insan: 21.
Selain dijadikan barang kemas, emas juga menyimpan kekayaan yang
paling unggul. Ini kerana ia tidak boleh dibinasakan dan tidak hilang
nilainya. Malah, nilainya sentiasa meningkat dalam jangka masa panjang.
Ini dibuktikan dengan kenaikan harga emas daripada RM1,740.65/per aun
kepada RM5,890.93/per aun, iaitu kenaikan sebanyak 238 peratus harga
emas dalam tempoh lima tahun (2006 hingga 2011) atau secara purata
kenaikan setahun adalah 48 peratus.
Kebenaran emas sebagai penyimpan nilai yang stabil boleh disaksikan
melalui nilainya yang hampir sama sejak zaman Rasulullah SAW hingga
sekarang.
Dalam sebuah hadis daripada Syahib bin Garqadah berkata: Saya
mendengar penduduk bercerita tentang 'Urwah, bahawa Nabi SAW memberikan
wang satu dinar kepadanya agar dibeli seekor kambing untuk beliau, lalu
dengan wang satu dinar tersebut ia membeli dua ekor kambing, kemudian ia
jual satu ekor dengan harga satu dinar. Ia pulang membawa satu dinar
dan satu ekor kambing. Nabi SAW mendoakannya dengan keberkatan dalam
jual belinya. Seandainya 'Urwah membeli tanah pun, ia pasti beruntung. (riwayat al-Bukhari)
Hadis ini menjelaskan harga seekor kambing pada zaman Rasulullah SAW
lebih kurang satu dinar. Agak menarik, kestabilan harga emas terbukti
dengan harga seekor kambing pada zaman kini juga lebih kurang RM750 atau
satu dinar (bersamaan nilaian 4.25 gram emas).
Namun, akibat pelbagai hambatan ekonomi dunia fungsi dinar emas kini telah berubah kepada suatu komoditi yang diniagakan.
Perubahan landskap ekonomi dunia juga menimbulkan keghairahan di
kalangan umat Islam di negara kita untuk melakukan urus niaga terhadap
emas dalam bentuk pelaburan sama ada bentuk fizikal seperti siling,
jongkong, barang kemas atau dalam bentuk akaun pelaburan emas.
Situasi ini menyebabkan kadang-kadang menyebabkan masyarakat yang
lupa batas-batas syariah berkaitan urus niaga emas, terutama terjebak
dengan amalan riba yang haram dan dikutuk dalam Islam, tidak memenuhi
syarat kontrak dan sebagainya.
Mengikut muamalat Islam, urusniaga jual beli emas adalah termasuk
dalam kontrak al-Sarf, iaitu jual beli mata wang. Maksudnya, kita
membeli atau menjual emas dengan menggunakan mata wang seperti ringgit
atau dolar.
Secara umum, urus niaga emas hendaklah memenuhi syarat utama kontrak
al-Sarf yang digambarkan oleh Rasulullah SAW dalam riwayat oleh 'Ubadah
bin al-Samit: Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan
gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam, perlu sama, timbangan
sama dan diserah tangan segera. Jika berlainan jenis, juallah seperti
mana kamu kehendaki selagi ia serahan segera (tidak bertangguh). (riwayat Muslim, Abu Daud, al-Nasai, dan Ahmad).
Hadis ini menjelaskan syarat transaksi emas dengan mata wang iaitu:
Serahan (qabd) barangan emas dan harga berlaku antara penjual dan
pembeli (atau wakilnya) dalam majlis akad sebelum berpisah. Serahan emas
oleh penjual boleh berlaku dalam bentuk hakiki (serahan fizikal emas)
atau secara hukmi (penguasaan dan kemampuan mengendali/tasarruf ke atas emas oleh pembeli).
1. Serahan harga oleh pembeli pula boleh berlaku melalui pembayaran
tunai, cek, kad debit atau kad kredit. Serahan ini mestilah berlaku
dalam satu majlis akad antara penjual dan pembeli (atau wakil) sama ada
melalui pertemuan fizikal, khidmat pesanan ringkas (SMS), telefon atau
emel.
2. Serahan barangan emas dan harga hendaklah berlaku secara on the
spot tanpa ada sebarang tempoh penangguhan masa. Justeru, pembelian emas
secara bayaran ansuran atau hutang tidak dibenarkan syarak.
Walaupun begitu, kontrak jual beli emas yang melibatkan pembayaran
cek atau pemindahan wang yang memerlukan tempoh matang seperti tiga hari
bekerja dianggap masih belum berlaku akad tersebut hinggalah penjual
mendapat bayarannya.
Apabila mendapat bayaran, kontrak akan berlaku dan penjual hendaklah menyerahkan emas kepada pembeli serta merta.
Suatu perkara yang penting dalam jual beli emas adalah berkaitan lock price (kunci harga), iaitu pembeli meletakkan perjanjian (wa'd) untuk membeli atau menjual pada harga tertentu.
Maksudnya, walaupun harga emas naik atau turun, pembeli dapat membelinya dengan harga yang telah dikunci tersebut.
Berhubung dengan perkara ini, Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15
Oktober 2011 telah memberikan panduan seperti berikut:
Wa'd boleh dimasukkan dalam pelaburan emas, selagi mana ia adalah
wa'd dari sebelah pihak dan bukannya muwa'adah dari kedua-dua belah
pihak. Contoh aplikasi wa'd dalam konteks ini adalah membuat purchase
order, iaitu pelanggan membuat perjanjian untuk membeli emas dengan
harga tertentu.
Perjanjian pembelian ini dinamakan 'kunci harga'. Sekiranya proses
kunci harga adalah menyamai proses akad jual beli, ia tidak dibenarkan
kerana akan berlaku penangguhan.
Selain itu, terdapat beberapa syarat-syarat lain terutama tentang
fizikal emas dan harga yang mesti diambil berat oleh pelabur-pelabur
emas, antaranya :
a) Emas hendaklah wujud, dimiliki penuh oleh penjual dan boleh
diserahkan kepada pembeli sekurang-kurangnya dalam tempoh uruf
(kebiasaan);
b) Emas hendaklah diketahui sifat fizikal, timbangan berat dan
ketulenannya sama ada melihat sendiri fizikalnya atau melalui contoh
pesanan.
c) Nilai harga emas hendaklah diketahui dan dipersetujui oleh penjual dan pembeli.
d) Kontrak jual beli hendaklah dilakukan atas dasar persetujuan dan
keredaan, tanpa wujudnya sebarang paksaan, tipu helah atau sebarang
penyembunyian keaiban.
Akhirnya, perlu diingatkan bahawa umat Islam perlu mengembalikan fungsi asas emas sebagai mata wang dan aset simpanan.
Jika terlibat dalam pelaburan emas yang menjanjikan bahagian
sementara. Seharusnya kita tidak terjebak dengan amalan yang dilarang
syarak seperti riba, perjudian, spekulasi, penipuan dan sebagainya.
Wallahualam.
Azrie
013-3708031
SL0025
www.gsr2u.com.my/irzary
No comments:
Post a Comment