MukaSurat

Thursday, November 08, 2012

PERKARA YANG SERING DIABAIKAN DALAM SIMPANAN / PELABURAN EMAS


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, simpanan/pelaburan emas telah menjadi satu topik perbualan hangat di kalangan orang ramai. Simpanan/pelaburan emas dikatakan sebagai satu pelaburan alternatif yang terbaik untuk melindungi kekayaan individu berikutan munculnya isu berkaitan wang kertas yang mungkin akan kehilangan nilainya. Disebabkan itulah emas dikatakan, satu “alat kewangan” yang kalis inflasi dan dikenali sebagai “alat penyimpan kekayaan” yang pasti tidak dapat dinafikan, emas menjadi pilihan untuk pelburan logam bernilai.

Oleh itu, jangan bermula sesuatu itu dengan hanya “dengar-dengar” cakap orang sahaja kerana kebiasaan kebanyakkan orang hanya suka menceritakan benda-benda yang menarik sahaja Walaupun begitu masih wujud risikonya pelaburan Emas di Malaysia tetap ada, malah kalau tidak merancang strategi dan masa yang tepat akan ‘exit’ dengan kerugian. Terutamanya wujud turun naik harga emas. Jadi mari kita analisa kesilapan-kesilapan di bawah dalam menyusun strategi pelaburan:

·    Mengabaikan risiko kerugian - Macam yang saya tulis diatas, apabila sebut berkenaan simpanan/pelaburan, ia pasti akan ada “Untung” dan “Rugi”, jadi perlu bersedia menghadapi kedua-dua situasi tersebut, dan bukannya hanya melihat pada satu sisi sahaja. Perlu juga fikirkan tentang kerugian yang mungkin akan dialami.

·    Melabur ikut-ikut tanpa ilmu. Perkara yang perlu ditekankan, tidak kiralah sama ada kita ingin mula menyimpan, melabur atau mula berniaga. Perkara pertama yang perlu kita ada adalah ilmu. Ingat, lagi tinggi ilmu, lagi banyak untung anda akan dapat dalam mana-mana simpanan/pelaburan.

·    Tunggu harga emas paling rendah untuk buat belian pertama. Anda tak akan faham bila harga emas rendah selagi belum buat belian pertama sebab belum ada benchmark tersendiri. Cara yang lebih baik ialah beli dulu sekurang-kurangnya 1 dinar, dan selepas itu barulah pantau harga. Untuk makluman anda, technical analyst harga emas yang paling pakar sekalipun tak tahu bila harga emas paling rendah, jadi jangan cuba-cuba menjadi Pak Nujum.

·    Membeli barang kemas di kedai emas. Barang kemas bukanlah emas pelaburan. Harga emas perhiasan lebih tinggi dari emas pelaburan dan upah buat boleh dimanipulasi oleh kedai emas. Susut nilainya juga tinggi bila nak jual balik, iaitu sekitar 25%. Tetapi di GSR ada menjual barang kemas yang tiada upah buat dan susut nilai hanya 10% jika masih ingin menggunakan barang kemas sebagai simpanan/pelaburan tetapi untuk jangka panjang

·    Membeli syiling emas dan jongkong emas di kedai emas. Harganya lebih tinggi dari emas pelaburan lain, dan banyak syarat yang cerewet seperti seal tidak boleh dibuka, calar dsb. Akan menyebabkan tambahan susut nilai sehingga 25-40%.

·    Beli emas dengan duit yang nak digunakan dalam masa terdekat. Secara umumnya, emas adalah pelaburan jangka sederhana dan jangka panjang antara 6 bulan hingga setahun. Kalau beli hari ini, bulan depan nak jual balik, anda mungkin rugi atas susut nilai (spread) antara 5% - 17%. Apatah lagi kalau harga emas jatuh Tetapi masih ada ruang bagi pelaburan jangka pendek, saya telah merasa pulangannya yang lumayan, dicadangkan hanya kepada pelabur tegar yang berani mengambil risiko, boleh hubungi Admin untuk personal coaching berkenaan perkara ini.

·         Pinjam duit untuk beli emas. Secara umum, pelaburan sebenar ialah menggunakan duit lebihan yang tidak digunakan, bukan dengan cara meminjam. Menyimpan & melaburlah apabila anda sudah mempunyai wang lebihan. Wang lebihan yang Admin maksudkan disini, ialah, wang yang sudah anda “tidak berapa perlukan”… diulangi.. “tidak berapa perlukan” bukannya “tidak gunakan”. Juga jangan lupa membuat "financial balance" untuk mengetahui tahap kewangan diri dan keluarga iaitu aset vs liabiliti. Jika masih ingin membuat pinjaman boleh dilakukan melalui pinjaman sihat yang akan menukar liabiliti kepada aset kelak tetapi memerlukan fokus yang tinggi.

·         Membeli emas paling murah, tanpa ambil kira faktor lain. Emas paling murah, jual balik pun murah. Kena ambil kira juga kadar spreadnya, permintaannya, syarat-syarat jual baliknya, ketulenannya, kredibiliti pengeluar dsb. Kenalpasti platform/Senang beli, dan platform/senang jual balik dengan tambahan wujudnya cawangan berdekatan dengan anda.

·         Pajak emas tanpa alasan kukuh dan tak faham teknik yang betul. Teknik memanipulasi pelaburan emas cara memajak hanya sesuai pada situasi pada harga emas rendah untuk tambah modal bagi tambahan asset emas dan juga sandaran bagi semua matawang tunai perbelanjaan diri dan modal berniaga. Jadi perlu kepada pengurusan simpanan emas yang tepat

·         Membeli emas fizikal di bank. Biasanya emas pelaburan di bank sangat cerewet. Mereka tidak terima balik kalau buka plastiknya dibuka, calar, kemek dsb bila nak jual balik. Dan kalau bank tidak terima, kita akan rugi 25-40% kalau jual sebagai 'used gold' di kedai emas.

·         Menjual emas ditempat yang salah. Tempat terbaik jual emas anda ialah di mana anda membelinya. Sebelum beli, fahami dulu syarat jualan baik, dan spread (diskaun) yang dikenakan daripada harga semasa.

·         Membeli Emas Maya (Akaun Emas/Saham Emas/ Emas Reit). Membuat pelaburan emas dengan cara membuka akaun simpanan emas di bank-bank tempatan, kelihatan seperti satu tindakan yang bijak tetapi tidak patuh shariah, jadi perlu semak dengan Fatwa Kebangsaan bagi kesahihannya.

Credit to: EmasHebat

IRZARY
013-3808031

DINAR & DIRHAM DALAM MUAMALAT ISLAM (Nota sempena pelancaran Dinar Emas Syifa' GSR 2012)


Dinar dan Dirham dalam muamalat Islam

Penggunaan dinar dan dirham sebagai matawang shariah adalah untuk mengembalikan fungsinya khusus di dalam :
  1. Jual beli kerana sahnya jua lbeli tertakluk kepada syarat – syarat yang tertentu khususnya jua lbeli yang tidak melibatkan riba, judi dan tipu daya – gharar.
  2. Muamalat Islam – Bab Qirad (mudharabah) dimana hanya nuqud (emas dan perak) sahaja boleh dijadikan modal dan bukannya fulus (a’in selain emas dan perak) juga bab memberi hutang (Al qard).
  3. Zakat – Dibayar dengan a’in (mata benda yang wajib zakat) bukan day’n (resit atau kertas hutang).
Surah Hud : Maksud ayat 85
“ Wahai kaumku, Sempurnakanlah sukatan dan timbangan dengan adil dan Jangan kamu kurangkan manusia akan benda – benda yang menjadi haknya dan Jangan kamu merebakkan bencana kerosakan diatas mukabumi “

Surah An nisa’ : Maksud ayat 29
“ Wahai orang-orang yang beriman jangan kamu makan harta –harta sesama kamu dengan jalan yang bathil (tipu,judi,riba dan sebagainya) kecuali dengan jalan perniagaan dengan secara suka sama suka. “


Sejarah penciptaan wang fiat melalui tiga fasa :

Permulaannya emas dan perak digunakan alat pertukaran dalam jual beli.
Berfungsi sebagai resit simpanan emas dan perak. ( da’yn)

Tiada lagi sandaran emas dan perak sejak 1971. Menjadi wang fiat sepenuhnya yakni diberi nilai dengan bukan nilai sebenar padahal nilainya yang sebenar hanyalah sekeping kertas.(wang kertas), sedangkan wang hasil dari penciptaan atas angin dari rezab berkanun (fractional reserve banking) secara elektronik tidak wujud dalam bentuk kertas sekalipun. 4% wang wujud dalam bentuk kertas sedangkan yang lain dalam bentuk akaun, cek dan sebagainya.

Dalam sejarah Islam : Logam yang digunakan sebagai alat perantaraan dalam jual beli (medium of exchange) terbahagi kepada dua kategori:

Naqdain – Emas dan Perak. 1 dinar = 4.25 gram emas 916 dan 1 dirham = 2.975 gram perak 999
Fulus – Tembaga atau logam – logam yang lain tetapi nilainya tidak melebih nilai dirham terendah, diguna pakai untuk transaksi jual beli rencehan (kecil –kecilan)

Kata Imam Ghazali tiada jadi riba itu melainkan dalam dua pekara :
1) Makanan : spt. gandum, sya'ir, kurma , anggur, garam, beras, jagung , ful dan lain –lain. ( yang mengenyangkan dan bersedap – sedap dengan ada tempoh simpanan )2) Nuqud : Emas dan Perak : Walaupun dalam bentuk bahan seperti perhiasan emas dan perak.

Ini berdasarkan hadis Nabi s.a.w :
" Janganlah kamu menjual emas dengan emas, perak dengan perak, sya'ir dengan sya'ir, kurma dengan kurma, garam dengan garam kecuali sama besar(sawaan bi sawain) , barang dengan barang (ai’nan bi ai’nin), tangan dengan tangan (kesegeraan). Apabila pertukaran melibatkan jenis yang berlainan, lakukanlah ,asalkan serah terima tangan ke tangan (qabadh - kesegeraan)."

Abu Sa’id Al-Khudri berkata bahawa Bilal membawa kepada Rasulullah sedikit buah tamar Barni dan bila ditanya dari mana dia memperolehinya, dia menjawab: “Saya mempunyai sedikit buah tamar yang rendah mutunya, jadi saya tukarkan dua Sa’s darinya dengan satu Sa’ (yang ini).” Rasulullah menjawab: “Ah! Inilah sebenarnya intipati Riba, sebenarnya intipati Riba! Jangan berbuat demikian, tetapi bila engkau membeli, jual buah tamar engkau itu dalam urusan jual beli yang berasingan, dan dari pendapatannya belilah apa yang engkau kehendaki.” (Bukhari, Muslim)

Dari hadith tersebut, dapat kita pelajari bahawa Nabi Muhammad s.a.w melarang pertukaran yang tidak sama banyak antara ‘tamar’ dengan ‘tamar’. Baginda s.a.w mengisytiharkan bahawa pertukaran sebegitu merupakan intipati sebenar Riba. Bagaimanapun terdapat bukti yang pertukaran tidak sama antara ‘unta’ dengan ‘unta’ diizinkan.

Yahya menyampaikan kepada kami dari Malik dari Naf’I bahawa Abdullah Ibn Umar membeli (iaitu bertukar) seekor unta betina tunggangan dengan 4 ekor unta dan dia jamin memberinya secukupnya kepada pembeli di Ar-Rabadha. (Muwatta, Imam Malik)
Di sini persoalan pasti timbul: kenapa terdapat larangan pertukaran tidak sama bagi buah tamar, tetapi tiada larangan bagi pertukaran tidak sama bagi ternakan unta?

Hadith Rasulullah s.a.w yang disebutkan di atas dengan jelas meletakkan asas :
Bahawa ‘wang’ dalam Islam adalah, samada logam bernilai seperti emas dan perak, atau komoditi seperti gandum, barli, buah tamar dan garam yang merupakan komoditi yang biasa dimakan tetapi mempunyai tempoh simpanan. Yang demikian, bila terdapat kekurangan wang emas dan perak di pasar Madinah, komoditi seperti buah tamar, yang terdapat dengan banyaknya di pasaran, dan juga mempunyai tempoh simpanan, telah digunakan sebagai wang. Berikutnya kita boleh memberi jawapan kepada persoalan yang ditimbulkan di atas tadi.

Pertukaran yang berbeza membabitkan unta dengan unta dibenarkan kerana binatang ternakan tidak pernah digunakan sebagai wang. Pertukaran tidak sama banyak bagi buah tamar dengan tamar perlu dilarang kerana tamar digunakan sebagai wang, dan sekiranya dibenarkan akan memberi peluang kepada peminjam wang untuk memberi pinjaman dengan mengenakan faedah.

Riba itu pada lughoh maknanya bertambah, dan pada syarak maknanya: berakad menukar satu barang dengan barang lain yang tidak sama banyak dalam pandangan syarak atau ditangguhkan terimaan kedua-dua atau salah satu daripada kedua barang itu.
Yang dimaksudkan dengan barang dalam bab riba ini ialah emas, perak, dan makanan, yang lain daripadanya seperti tembaga, kain, timah, getah dan lain-lain tidak termasuk dalam kumpulan barang riba. Barang riba itu dalam bahasa Arab disebut “ribawi”.

Riba berlaku pada asasnya atas dua sebab :

Pertama: Jual beli mahu sama banyak atau sama berat barang yang dijual dengan barang yang jadi harganya. Maka jika tidak sama banyak dinamakan riba al-fadli (berlebihan). Termasuk dalam riba ini: memberi hutang dengan ada faedah untuk piutang. Juga disebut sebagai riba al qard.

Kedua : Jual beli mesti tunai yakni tidak boleh tangguh, mesti memberi dan menerima pada majlis aqad ( taqabudh fil majlis ) . Maka jika berlaku penangguhan maka jadi riba an nasi’ah (tangguh). Juga disebut riba al yad.

Kesimpulannya : Perkataan ‘ilah itu maknanya sebab. Disini sebab itu dua, pertama emas dan perak, kedua makanan seperti gandum, kurma dan lain-lain.
Emas dan Perak : Berlainan jenis tapi satu ‘ilah

Makanan : Beras dan gandum berlainan jenis tetapi satu ‘ilah .

Maka emas dengan emas, perak dan perak, dan gandum dengan gandum tidak boleh dijualbelikan kecuali sama banyak dan tunai.
Emas dan perak boleh dijual beli tanpa sama banyak tetapi mesti tunai.
Perak dan gandum boleh dijualbeli tanpa sama banyak dan boleh tangguh.

Resit emas , perak atau makanan (da’yn) tidak boleh digunakan sebagai wang.

Barang atau benda yang diakadkan itu dimiliki oleh yang berakad dengan milik yang sempurna. Dari itu tidak sah jual sesuatu barang yang belum diqabad (yang belum diterima atau belum ada dalam tangannya) kerana belum sempurna milik.

Kitab al Muwatta’ :
Yahya meriwayatkan kepada saya dari Malik dari ‘Abdullah ibn Dinar dari ‘Abdullah ibn ‘Umar bahawa ‘Umar ibn al-Khattab telah berkata
“ Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali dengan seimbang , janganlah kamu menambah sebahagian atas sebahagian yang lain, janganlah kamu menjual perak dengan perak kecuali dengan seimbang dan, janganlah kamu menambah sebahagian atas sebahagian yang lain dan janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak ada dengan suatu yang ada (a’in). Jika seseorang meminta kamu menunggu untuk membuat pembayaran sehingga dia kembali ke rumahnya , janganlah kamu tinggalkannya, aku bimbang rama’ atas kamu. Rama’ ialah riba.

Yahya meriwayatkan padaku dari Malik bahwa ia mendengar tanda terima/resit(sukukun) dibagikan pada penduduk pada masa Marwan ibn al-Hakam untuk barang di pasar al-Jar. Penduduk membeli dan menjual resit diantara mereka sebelum mereka mengambil barangnya. Zayd ibn Tsabit bersama seorang Sahabat Rasulullah, sallallahu alayhi wa sallam, pergi menghadap Marwan ibn al-Hakam dan berkata, “Marwan! Apakah engkau menghalalkan Riba?” Ia menjawab, “Naudzubillah! Apakah itu?” Ia berkata, “Resit-resit ini yang dipergunakan penduduk untuk berjual-beli sebelum menerima barangnya.” Marwan kemudian mengirim penjaga untuk mengikuti mereka dan mengambilnya dari penduduk kemudian mengembalikannya pada pemilik asalnya.

Zayd ibn Thabit khususnya menyebut riba , resit (dayn) ‘dimana penduduk berjual beli sebelum menerima barang’. Emas ,perak atau makanan boleh digunakan sebagai bayaran,tetapi kamu tidak boleh menggunakan nota janji pembayaran. Didalamnya ada penangguhan sebagai tambahan yang tidak dibenarkan. Sekiranya kamu memiliki dayn, kamu haruslah mengambil barang tersebut (‘ayn) dan barulah kamu boleh bertransaksi. Dayn tidak boleh digunakan sebagai matawang dalam jualbeli.

Dalam Bab Hutang ( Al qard ) :
Iqradl/ menghutangi – memberikan milik sesuatu kepada orang lain dengan pengembalian yang sama- adalah Sunnah, kerana mengandungi unsur menolong menghilangkan kesulitan; ini termasuk sunnah-sunnah yang muakkad berdasarkan beberapa hadis yang telah di kenal.

Seperti misalnya hadis riwayat Muslim “Barangsiapa membantu melonggarkan satu di antara beberapa kesulitan duniawi temannya, maka Allah akan melonggarkan satu dari beberapa kesulitannya di hari kiamat, dan Allah adalah menolong hamba-Nya selagi hamba itu mahu menolong temannya.”
Hadis sahih menyebutkan : barangsiapa memberi hutang dua kali kerana Allah, maka mendapat pahala sebesar menshadaqahkan salah satunya.
Bersedekah lebih afdal daripada memberi hutang; lain halnya menurut pendapat sebahagian para Ulama.

Wajib mengembalikan barang yang sepadan yang dihutangi berupa nuqud emas dan perak sekalipun nuqud itu ditarik balik dari peredaran oleh pemerintah kerana mengembalikan nuqud itu lebih menepati hak pemberi hutang. Kitab Fathul Muin .

Imam Abu Hanifah, Mazhab Maliki, Mazhab Syafie dan Hanbali : Wajib ke atas pemiutang memulangkan hutangnya berdasarkan jumlah yang sama ketika aqad hutang dibuat, tanpa sebarang tambah atau kurang.

Sebagai contoh apa yang disebutkan oleh Imam Al-Kasani :
Ertinya : ” Dan sekiranya kerana tidak laku (sesuatu matawang itu), tetapi hanya nilainya yang menurun atau menaik, jual beli (yang telah termeterai) tidaklah terbatal secara Ijma’, dan pembeli perlulah membayar harga ‘mithl’ yang sama kuantitinya, dan tidak terpakai nilaian (baru) di sini” ( Badai As-Sonai’e, , 7/3245)
Imam As-Sayuti pula berkata :

Ertinya : Telah tetap bahawa sebarang hutang yang sohih, mestilah dipulangkan jumlah yang sama secara mutlaq, sebagai contoh apabila dipinjam satu jumlah fulus, maka wajib memulangkan jumlah fulus yang sama jenis, tanpa mengira nilainya menaik atau menurun” (Qat’u al-Mujadalah ‘Inda Taghyir Al-Mu’amalah, As-Suyuti, 1/97)
وذلك أنَّ الربَا منه يكونُ في النقدِ بالزيادةِ في الكيلِ والوزنِ
Kata Imam Shafie dalam Kitab Al Umm : Dan demikian sesungguhnya riba darinya pada nuqud (emas dan perak) adalah dengan tambahan pada ukuran dan timbangan.

Persoalannya : Zaman sekarang kita hutang dengan apa ? Apakah wang sekarang sesuatu yang boleh ditimbang dan diukur. Atau kita hanya berhutang dari mula dengan nilai ?


Shukran.

IRZARY
013-3808031

Emas untuk Pembelajaran Anak-Anak


Emas untuk Pembelajaran Anak-Anak

Perbincangan kali ini berkaitan pulangan terbaik dalam menyimpan emas untuk pembelajaran anak-anak. Berdasarkan sejarah menunjukkan banyak peristiwa ibubapa yang manfaatkan emas tersimpan untuk pembelajaran anak-anak walaupun pada awalnya hanya kebanyakkanya hanya menyimpan sebagai emas perhiasan tetapi masih boleh dimanfaatkan kerana asbab harga emas menaik dengan senyap dari tahun ke tahun yang akhirnya dengan senyap sebagai perantara modal pelaburan bagi pembelajaran anak-anak.

Ambil contoh pembelajaran selama 4 tahun dengan anggaran RM30,000. Buat masa ini ramai yang menggunakan PTPTN sebagai sandaran pinjaman pelajaran bagi pembayaran yuran dan separa keperluan pengajian masing-masing.

Perbandingan:
Tahun 2000 harga emas sekitar RM40/g
Tahun 2012 harga emas sekitar RM190/g

Peningkatan hampir RM150/g dengan peratusan kenaikan hampir 375% bagi 12 tahun
Secara purata melebihi 30% kenaikan setahun.

Begitu juga dengan menyimpan dinar kenaikan dinar hingga menjadi RM750 bagi 1 dinar kini.
Jadual di bawah menunjukkan jika kita telah mendapat kesedaran dengan hanya menyimpan 10 gram emas setiap tahun (tidak sampai 1g setiap bulan) dari tahun 2000 hingga 2012, emas terkumpul sebanyak 130g dan nilainya mencapai sekitar RM25,000 dan jika menyimpan 3 keping 1dinar setahun  dari 2000-2012 akan terkumpul sebanyak 39 keping 1dinar dan bernilai sekitar RM29,000.

Jadi di sini jelas dengan hanya menyimpan hanya sedikit amaun emas tetapi berterusan akan membantu dalam pembelajaran anak-anak tanpa perlu membuat pinjaman untuk pembelajaran. Tidak hairan ia akan menjadi sandaran medium simpanan/pelaburan sihat dan terbaik untuk masa depan anak-anak. Jika anak yang dilahirkan pada tahun 2000 pula dan simpanan dimulakan menjelang anak menjejak kaki ke pengajian tinggi pada umur 20 tahun nilai emas tersimpan InshaAllah mencecah RM90,000 begitu juga nilai dinar pada ketika itu mencecah RM93,000

Untuk mengetahui lebih lanjut hubugi Admin Emashebat 012-706 0310/012-385 3011 dalam profilan simpanan/pelaburan emas dan perak anda.
IRZARY
013-3808031
RANGKAIAN EMASPERAK2U

Kepentingan FB, PAGE & BLOG


Assalam,

Obama menang lagi! Paling penting saya lihat beliau menggunakan FB untuk kempen. Sangat berkesan. Potensi FB sangat besar!

Bukan sahaja untuk perniagaan, tetapi juga untuk apa-apa kempen penjenamaan!
Ya, kini mata pemilik bisnes atau syarikat sudah mula terbuka dengan kepentingan FB ini.

Semua org ada FB dan semua org juga kena ada Page bg Perniagaan masing2.. penting utk hebahan dan update makluat perniagaan anda...

So yg ada FB.. jgn la sekadar update status kosong... jadikan FB sebagai medium anda berniaga... Dan buat page dan blog juga!

Penting ketiga2nya dan berguru la...


irzary
013-3808031
rangkaian emasperak2u
www.gs2u.my